۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۴۶

امام جمعه اردبیل:

ضرورت تضمین مذاکرات هسته‌ای در وین/دولت جدید اشتباه برجام را تکرار نکند

ضرورت تضمین مذاکرات هسته‌ای در وین/دولت جدید اشتباه برجام را تکرار نکند

اردبیل - امام جمعه اردبیل گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران در وین باید با اخذ تضمین انجام شده و اشتباه دولت روحانی در برجام نباید تکرار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل اظهار کرد: در آستانه شروع به کار دولت جدید ایران، دولت‌های شرور دنیا توطئه‌ای درست کردند تا در اول کار دولت جدید، این دولت را بچلانند تا فکر بلندپروازی و استقلال را از او بگیرند. در این سناریو، خودشان یک کشتی انگلیسی را در خلیج‌فارس زدند و دو نفر از سرنشینان آن کشته شد.

وی افزود: این جنایت قطعاً کار خود آنها است و ایران سیاست خود را از قرآن، سنّت نبوی و اهل‌بیت گرفته است، حالا چند روز است آنها به طور مدام علیه ایران رجز می‌خوانند تا با یک حرکت ایذایی، این دولت را مشغول و از برنامه‌های خوبی که تدارک دیده، منصرف کنند.

خطیب جمعه اردبیل به اهداف شوم دشمنان در این راستا اشاره و تصریح کرد: سه هدف اصلی در این راستا دنبال می‌شود که اول؛ از اینکه در انتخابات نتوانستند آشوب درست کنند و انتخابات به‌خوبی برگزار شد. دوم؛ اینکه از تحریم به هدف مطلوب خود نرسیدند. سوم؛ که بسیار مهم است اینکه در وین نتوانستند ایران را مجبور به پذیرش برجام بدون تضمین کنند.

وی یادآور شد: آنها در وین می‌گویند بخشی از تحریم‌ها را برمی‌داریم و در مقابل آن ایران باید تمام سانتریفیوژها را امحا کند اما تعهد عدم نقض نمی‌دهیم، کدام انسان عاقل خانه‌ای را می‌خرد که فروشنده در هر لحظه اختیار فسخ داشته باشد؟!

آیت‌الله عاملی ادامه داد: وزیر خارجه انگلیس دیروز با یادآوری موضوع کشتی، ایران را تهدید کرد که اگر ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکند، کذا و کذا می‌شود. از عجایب روزگار این است که اروپا حتی به یک تعهد خود در برجام عمل نمی‌کند اما به طور مدام به ایران دستور می‌دهد که به تعهد خود عمل کن و به برجام برگرد، معلوم نیست که از کجا کشف کردند که ایران یک دیوانه تمام‌عیار است که یک‌طرفه به یک تعهد بسیار حسّاس و سرنوشت‌ساز عمل نماید.

وی این اقدام را نهایت تفرعن، قلدری، تحکّم و زورگویی دانست و یادآور شد: این اقدام نه تنها با عقل، بلکه با ماهیت انقلاب اسلامی و روحیه حماسی و عاشورایی ملت ما سازگار نیست، این توطئه جدید آنها ارزیابی دولت ایران و باج‌گیری رسمی است و دولت جدید ایران در برابر این توطئه جدید فقط یک راه دارد و آن اینکه گربه را دم حجله بکشد تا حساب دست آنها بیاید.

مذاکرات وین نباید بدون اخذ تضمین باشد

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود گفت: در خصوص مذاکرات وین از دولت می‌خواهیم ذره‌ای از اخذ تضمین کوتاه نیاید، دولت آقای روحانی در مذاکرات اخیر وین تا آخر روی تضمین ایستاد. چون بزرگ‌ترین اشتباهشان در برجام عدم اخذ تضمین بود لذا ترامپ به‌راحتی و بدون هزینه از برجام خارج شد.

آیت‌الله عاملی گفت: ظریف در این باب نظر خاصی دارد. او معتقد است در روابط بین‌الملل هیچ ضمانتی وجود ندارد. آمریکا برجام را نقض کرد و از پیمان مودّت خارج شد، طوری هم نشد، کسی هم تأسف نخورد. ضمانت اجرا خواستن برای اجرا است و این نظر، نقش دادگاه بین‌المللی را کلاً زیر سوال می‌برد. اگر ما در قرارداد قید کنیم که در اختلاف به دادگاه بین‌الملل مراجعه می‌کنیم، دادگاه بین‌الملل وارد ماجرا می‌شود و الّا دو طرف هیچ‌کدام حق رجوع به دادگاه بین‌الملل را ندارند ولو این دادگاه، قید و عنوان بین‌المللی دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه در برجام قید نشد که در صورت اختلاف به دادگاه بین‌الملل مراجعه می‌کنیم بلکه نوشتند اختلاف را با مذاکره حل می‌کنیم در حالی‌که آنها ۶ نفر و ایران یک نفر بود و نوشتند اگر با مذاکره حل نشد به شورای امنیت می‌رویم در حالی‌که آمریکا آنجا حق وتو دارد و لذا چون دادگاه بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به برجام را ندارد دولت ایران مجبور شد به پیمان مودّت که زمان شاه منعقد شده تمسّک بکند چون در آنجا قید رجوع به دادگاه بین‌الملل آمده بود. آمریکا اعتراض کرد که آن به موضوع دیگر مربوط است ولی ایران وکلای قوی از کشورهای خارجی استخدام کرد و بالاخره دادگاه بین‌الملل صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده اعلام کرد و دولت روحانی آن را پیروزی اعلام کرد درحالی‌که هنوز صرفاً صلاحیت اعلام شده و هنوز دادگاه به پرونده ورود نکرده است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: این تجربه که هزینه سنگینی بر ملت ایران تحمیل کرد نشان می‌دهد که بدون اخذ تضمین معتبر که امکان رجوع به محاکم بین‌المللی را فراهم کند، تمام مذاکرات و تمام امضاها باد هواست؛ ولو امضای کِری باشد!

آیت‌الله عاملی افزود: همه سیاستمداران باید توجه بکنند که آینده روی گذشته بنا می‌شود و گذشته هیچ وقت گذشته نیست. ویلیام فاکنر، رمان‌نویس آمریکایی می‌گوید «گذشته هیچ‌وقت نمی‌میرد حتی نمی‌توان گفت گذشته، گذشته است».

وی عنوان کرد: در استان ما و بلکه در کشور باید یک فرهنگ فاخری صورت بگیرد مبنی بر اینکه اگر مسئولی مدتی برای این ملت و این کشور کار کرد در آخر کار او را باید با احترام بدرقه کرد، متأسفانه گاهی دیده می‌شود که با پایان یافتن مسئولیت مدیر یک اداره، به دنبال او حرف‌های بسیار نامناسب گفته می‌شودشود.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: این در شأن فرهنگ ما، تاریخ ما و اعتقادات دینی ما نیست. حال که دولت آقای روحانی به پایان رسید من لازم می‌دانم از تمام مدیرانی که در این دولت در استان ما در این هشت سال خدمت کردند تشکر کنم، همچنین از خدمات شهردار اردبیل که در طول چند سال در عمران و آبادی شهر تلاش کرد، تشکر می‌کنم و از شورای شهر هم می‌خواهم فرد توانمندی را برای مدیریت شهری انتخاب کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل همچنین اظهار کرد: در سالروز تأسیس صندوق بازنشستگان از دولت می‌خواهیم از هرگونه تطاول و دستبرد به اموال این صندوق‌ها که زندگی بخش شریف و عظیمی از ملت ما و فرزندانشان به آن وابسته است، به جدّ اجتناب کنند و در تأمین یک معیشت عزتمندانه برای این عزیزان که بهترین مقطع زندگی خود را وقف اقتدار کشور کرده‌اند، تلاش مضاعف نمایند.

کد خبر 5275064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha